ANBI & Cultural Governance
Project Wildeman beschikt over een culturele ANBI status. Het geven van een gift aan een ANBI-instelling is extra aantrekkelijk door de belastingvoordelen.
Kijk voor meer informatie op de site van de Belastingdienst.
Wij onderschrijven de Cultural Governance Code.
Doelstelling stichting
1. Het bevorderen van kunstprojecten waarin meerdere kunststromingen vertegenwoordigd zijn, zoals poëzie, theater en muziek.
2. Het ondersteunen van kunstprojecten en kunstenaars bij:
– het zoeken van samenwerkingsverbanden voor producties en optredens, alsmede de juridische en financiële inrichting en afhandeling hiervan.
– het produceren en beheren van geluids- en beeld dragende materiaal.
3. Het verrichten van alle verdere handelingen, die met het vorenstaande in de ruimste zin verband houden of daartoe bevorderlijk kunnen zijn.
Samenstelling bestuur
Nico Schaafsma (voorzitter)
Lode van Piggelen (secretaris)
Talitha Stijnman (penningmeester)
Carly Renwarin (algemeen bestuurslid)
Beloningsbeleid
– Het bestuur ontvangt geen vergoeding of vakantiegeld.
– De directie ontvangt een beloning conform de richtlijnen in de CAO Theater & Dans.
– Het personeel ontvangt een beloning conform de richtlijnen in de CAO Theater & Dans.
Missie
Onze taal bestaat uit poëzie, muziek en beweging. Onze vorm is een eigentijds ritueel. Onze wereld: een hybride wereld tussen primitief en futuristisch, lichamelijk en virtueel. Deze wereld staat vol met vreemde zelfgebouwde instrumenten die qua vormgeving en klankontwerp compleet met elkaar zijn versmolten. Onze gids is de Wildeman in een ‘brave new world’: één been in het dierenrijk, één been in cyberspace. Onze ervaring: de trance.
Project Wildeman heeft als missie om het publiek tijdelijk door middel van een begeleide groepservaring door de oppervlakte heen te laten breken en een krachtige, directe en zeer lichamelijke connectie te maken met de onderliggende bestaanslaag. Daarbij hanteren wij de vorm van een eigentijds stadsritueel waarin we onze toeschouwers dusdanig verleiden en overladen met zintuiglijke ervaringen dat ze samen met ons het proces doorleven. Project Wildeman maakt rauwe kunst die niet gespeeld, maar authentiek is. Kunst die keihard raakt.
Met het gezamenlijk beleven van de voorstelling als ritueel, als een bezwerende ervaring, verbinden we ons met het publiek. Op deze manier creëren we een hechte band met onze bezoekers en verkleinen wij de afstand tussen (podium)kunst en maatschappij.
Wij breiden de aankomende jaren ons arsenaal uit en we gaan nog meer aarden in het hier en nu. Daarom zoeken wij direct de connectie met de samenleving. Samen met maatschappelijke organisaties en bedrijven gaan wij onze voorstellingen, programma’s en projecten vormgeven. We ontwikkelen en presenteren op locaties die inhoudelijk relevant zijn. Ook gebruiken we moderne technologieën zoals live elektronica en virtual reality om zo onze voorstellingen actueel, nog dichter op de huid van het publiek, en nog meer een primair zintuiglijke ervaring te maken.
Artistieke uitgangspunten
Wij, dichter Robin Block, muziektechnoloog Sven Hamerpagt, antropoloog Maarten Vinkenoog en politicoloog en wetenschapsdynamicus Milan Mes, zijn steeds bezig om de grens tussen werkelijkheid en theater ter discussie te stellen. Wij willen zíjn, niet spelen. Wij voelen ons geen volleerde acteurs, maar spelen vanuit de diep gevoelde overtuiging dat er bij theater meer op het spel moet staan, zowel voor ons als voor het publiek. Ons wapen hierbij is de overgave, zowel in de fysieke uitputtingsslagen die wij ondergaan als in de kwetsbaarheid in ons contact met ons publiek. Alleen dan kunnen wij tot een diepere kern komen. Tegelijkertijd mag het theater niet verworden tot een zingevingscentrum, waar enkel ruimte is voor gelijkgestemden. Het moet die plek blijven waar iedereen op af kan komen ongeacht zijn of haar afkomst of achtergrond. Een plek waar mensen komen die openstaan voor een nieuwe ervaring. En juist dat is wat wij ons publiek gaan bieden: voorstellingen, waarin de eigentijdse, haast futuristische realiteit samenvalt met primaire en tribale oerkrachten. Of dit nu op locatie is, op een (theater)festival of in het theater zelf; overal kan dit wat ons betreft ontstaan.
Elk jaar lijkt er weer een uitvinding te zijn die ons leven beter en makkelijker maakt, onze beleving van de wereld echter en omvangrijker. Maar is dat ook zo? Kunnen onze semianaloge zielen de nieuwste innovaties nog wel bijbenen? Hoe verhoudt het immer uitdijende virtuele domein zich tot onze oerlichamelijkheid en ons gevoel van direct onderling contact? En hoe kunnen we de complexe infrastructuren waaraan de stadsmens onderhevig is weer herleiden tot een menselijke maat?
IBAN NL39TRIO0390183873
BTW NR. NL820385566B01
KVK NR. 34325134
RSIN 820385566