‘Als we keuzes maken vanuit ons hart, in verbinding met de aarde onder onze
voeten, kunnen we nog lang schone lucht inademen’
Iris de Jong studeerde in 2016 af aan de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam,
met een Bachelor ‘Arts in Design’ in de richting mode met een minor performance. Zij
ontwerpt de kostuums voor The Sacred Life of Plants en vertelt over haar visie en het
maakproces.
“Voor dit kostuumontwerp vind ik het vooral belangrijk dat ik de hoofdlijn van het
theaterstuk ondersteun en kunstenaar Rosalie Wammes ondersteun in het
scenografisch-beeld dat zij schept. Het kostuum mag op de achtergrond staan, maar
moet toch voldoende interessant zijn om naar te kijken. Ik let ook op wat de
Wildemannen zelf graag dragen en die voorkeuren neem ik zoveel mogelijk mee in
het ontwerp. Ik balanceer vaak tussen esthetische kostuums die goed zijn afgewerkt
maar daarnaast ook een speels ontwerp waarin elementen zijn hergebruikt en er is
geëxperimenteerd met kleurprocessen.”
Gemeenschap van de toekomst
“Voor het kostuum van Rosalie zocht ik naar een mix tussen een praktisch en toch
ook chique over-all werkpak. Dit combineer ik met haar persoonlijke voorkeur voor de
80’s – wat terugkomt in het lijnenspel van de overgooier. De kleding uit de jaren 80
heeft iets futuristisch. En dat past perfect bij de voorstelling The Sacred Life of
Plants, die zich afspeelt in het jaar 2092.
De overgooiers van de Wildemannen en Rosalie sluiten op elkaar aan, maar variëren
in vorm. We wilden graag dat er een gevoel van een gemeenschap ontstond met een
eigen stijl en afspraken. Om die reden heeft de kleding heeft ook iets weg van oud
Hollandse klederdracht van een boerengemeenschap. De klompen en beenkappen
zijn geïnspireerd op oude veenlaarzen, gemaakt van leer en hout, van rond 1850.
Deze laarzen hielden het veenwater tegen en raakten prachtig verweerd door de
natuur. Ook voor ons geldt: hoe vaker de voorstelling speelt, hoe mooier de laars-
klompen zullen worden.
Misschien is de leidende vraag wel geweest: hoe ziet de kleding van een
gemeenschap in de toekomst eruit? Zo is een beeld ontstaan van verbondenheid,
een gemeenschap die dicht bij de natuur leeft met duurzame technologische
oplossingen en praktische kleding, maar zonder een eigen identiteit en cultuur te
verliezen.”
Accentueren
“Het gebruikte kleurenpalet staat dicht bij de natuur. Omdat de voorstelling ook in het
bos op Terschelling gespeeld zal worden tijdens Oerol Festival, zijn de belangrijke
elementen van de kostuums lichtgekleurd zodat ze goed opvallen tegen de donkere
achtergrond. Maar dat heeft nog een reden. De overgooiers en de schoenen van de
spelers vallen het meeste op door de lichte kleur. Ik accentueer hiermee de borstkas
met de longen en het hart en de voeten, de belangrijkste lichaamsdelen voor de
toekomstige mens. Want als we keuzes maken vanuit ons hart, in verbinding met de
aarde onder onze voeten, kunnen we nog lang schone lucht inademen.”
Koop je tickets voor The Sacred Life of Plants hier.