• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst

Project Wildeman logo

  • Agenda
  • Voorstellingen
  • Doneren
  • Blog
  • Over Project Wildeman
  • Contact
  • Over Project Wildeman
  • Contact
  • Navigation Menu: Social Icons

    • LinkedIn
    • Twitter
    • YouTube

Recensie NRC over Manual for the Displaced

Theaterfestival Boulevard

Op Boulevard in Den Bosch is er muziektheater van Berlin en Project Wildeman. Vooral bij Project Wildeman lichten in de beeldrijke taal mooie metaforen op en glorieert de poëzie.

Project Wildeman/ Robin Block: Manual for the Displaced.
Gezien 11/8.

Ron Rijghard
12 augustus 2021

Leestijd: 2 minuten

Bij Manual for the Displaced van muziektheatergroep Project Wildeman, eveneens op festival Boulevard in Den Bosch, is er een betere balans tussen poëtische teksten, meditatieve muziek en gestileerde bewegingen (gebaseerd op de Indonesische vechtkunst pencak silat). Voorman Robin Block ontvangt het publiek met een korte wandeling met koptelefoon en leidt het naar de Citadel, een vroeger fort in Den Bosch. Op een heuvel in een hoek van het terrein roept hij op impressionistische wijze scènes op over zijn Indische voorouders, over ontworteling en ontheemding.


Robin Block van muziektheatergroep Project Wildeman tijdens de voorstelling Manual for the Displaced op festival Boulevard. Foto Karin Jonkers


Scène uit de voorstelling Manual for the Displaced van muziektheatergroep Project Wildeman op festival Boulevard. Foto Karin Jonkers

In zijn beeldrijke taal lichten mooie metaforen op: „Opa verstopt zijn oorlog. In elk oog een dolk. Zijn glimlach een verloren jongetje.” Tegelijk blijft door die associatieve, indirecte benadering de thematiek op afstand. Voor zijn teksten creëert Block tussendoor een ijle soundtrack. Met een voetsampler maakt hij langgerekte klankbouwsels, bestaande uit gedempte kreten, het suizen van windbuizen, percussie en fluitjes. Het resulteert in een ingetogen en wat statische performance, waarin de poëzie glorieert.

Vorig bericht: « Wat betekent ’thuis’ voor jou? Interview met Aziz Asaeboe
Volgend bericht: DiepzeeKerk in de Grote Kerk in Zwolle »

Footer

Nieuwsbrief

© 2023 Project Wildeman · All rights reserved

© 2023 Project Wildeman · Alle rechten voorbehouden