The Sacred Life of Plants is een rituele performance over de verbintenis tussen mens en plant. De onderzoeksperiode staat voor de makers, Project Wildeman en Rosalie Wammes, in het teken van onderzoek doen. Ze spreken met experts, gaan op locatiebezoek en experimenteren met materialen en muziek. In deze blog nemen we je mee in het maakproces.
De omgeving verstoren en versterken, beeldend kunstenaar Rosalie Wammes weet er alles van. En Project Wildeman ook. Samen maken zij de nieuwe performance en installatie ‘The Sacred Life of Plants.’
Vorige week waren ze op Terschelling om in het kader van de onderzoeksfase de verschillende locaties te bekijken. Ze hebben door de bossen gelopen en over het strand om zich te laten inspireren. Wat deed dat met Rosalie?
Rosalie, ‘The Sacred Life of Plants’ zit nu in de onderzoeksfase. Begon het al te leven voor je toen je op Terschelling door de duinen en de bossen liep?
Het was heel fijn om op locatie-bezoek te gaan, in een bos zijn brengt altijd een bijzonder gevoel met zich mee en je voelde meteen de aanwezigheid van de bomen om je heen. Er was vooral een plek waar we een pad door het bos volgden, een heuveltje op gingen en daarachter lag weer op een heuvel een dennenbos, je kon heel ver kijken, het was een magische plek. Hier ging voor mij meteen het beeld dat ik had van de voorstelling leven.
De natuur is maakbaar en ook helemaal niet. Op welke manier wil je iets maken dat de omgeving verstoort of juist versterkt?
We gaan werken met natuurlijke materialen zoals planten, aarde en klei en met heel onnatuurlijke materialen zoals ledschermen, plexiglas en felgekleurde vloeistoffen. Het zal aan de ene kant de natuurlijke wereld vergroten door het close-up filmen hiervan, aan de andere zal het juist een verstoring zijn.
Welke vormen en welke kleuren hebben je geïnspireerd toen je op Terschelling was?
Wat meteen opviel was de vorm van de dennenbomen, de kale basten met enkel begroeing in de top vanwege de afwezigheid van licht dicht bij de grond doordat het zo dichtbegroeid is. Daardoor werd het meteen een verticaal lijnenspel. Verder zijn de kleuren in deze tijd van het jaar natuurlijk best gedimd, vooral bruin en donkergroen.
Heeft de natuur je al iets willen vertellen over het verdere verloop van deze fase?
Dat we vooral niet teveel moeten willen toevoegen in het bos, dat het bos van zichzelf natuurlijk een grote aanwezigheid heeft, vooral als het publiek hier middenin zit. Dat we juist dit kunnen versterken door geometrische en ‘a-natuurlijke’ vormen en kleuren hieraan kunnen toevoegen om dit te versterken.
Voor meer over Rosalie Wammes:
The Sacred Life of Plants is te zien op Karavaan, Oerol en bij Zone2Source in Amsterdam. Meer informatie en kaarten>
Lees ook de andere blogs over het maakproces van The Sacred Life of Plants:
- We zijn van start!
- Hoe voelt Terschelling?
- Rosalie Wammes over hoe onze performance begint te leven
- De studio in en de eerste schetsen van Rosalie
- Locatiebezoek Zone2Source